Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
SINAV KAYGISI
 
SINAV KAYGISI


Sınav öncesinde ve Sınav sırasında yaşanan, dikkat dağınıklığına ve başarının düşmesine neden olan yoğun heyecan duygusu…

Sınav öncesi öğrenilmiş bilginin, sınav sırasında etkin bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı…

Sınav kaygısı olan kişilerde, sınavdan günler önce başlayan huzursuzluk ve endişeler, sınav sırasında artar. Öğrenilen bilgiler birbirine karışır,  eksik hatırlanır yada hiç hatırlanmazsa.

Bazen de her şey zihinde tamdır ama bunu kağıda dökmekte zorlanır.

Sonuç genellikle sevimsiz olur:

Sınav başarısı, bilgi düzeyinin ve çabanın gerektirdiğinin altında kalır. Bir iki derken sınavlar, çocuğun ve ailenin kabusu olmaya başlar. Aklından genellikle şu tür düşünce ve endişe geçer;

“Tüm bildiklerimi unutacağım!”

“Sınavda başarısız olacak”

“Her şey berbat olacak”

“Abisi-ablası kadar iyi değil”

“Kafam karma karışık”

Sınav kaygısı yaşayan kişilerde sınavdan önce başlayan uykusuzluk, gerginlik, çarpıntı, karamsarlık, iştah kesilmesi, yorgunluk, dikkatsizlik gibi belirtilerden bazıları sınav sırasında da devam eder. Bu kişiler bedenlerindeki değişimleri şu sözcüklerle ifade eder:

Kalbim yerinden fırlayacakmış gibi çarpıyor,

“Ellerim ayaklarım buz gibi”

“Mideme kramp giriyor”

Yoğun kaygı hem zihinsel olumsuzluklar hem de bedensel sorunlarla kendini göstermektedir.

            Bu konuda yapılan çalışmalar, sınav başarısının düşmesinde, zihinden geçen olumsuz düşünce ve endişelerin rol oynadığını ortaya koymaktadır.

Bir sınavda başarılı olabilmenin en temel koşulu dikkati sınav sorularına odaklayabilmektir. Ancak kaygısı yüksek olan kişilerin yaşadıkları endişeler dikkatin bölünmesi ve sınavla ilgili olmayan şeylere yönelmesine neden olur. Örneğin kendini, başkalarının hangi sayfaya geçtiklerini takip ederken, kendisinin onlara yetişemeyeceğini düşünürken ya da dışarıda yağan yağmura dalıp gitmişken bulması gibi.

 

 

 

 

Sınavdan Önce Üniversite, TEOG, Okul Sınavları vb.

ü  Sınava planlı ve programlı bir şekilde hazırlanmak,

ü  Sınava hazırlanma sürecinde beslenme ve dinlenmeye dikkat etmek,

ü  Tekrar etmek,

ü  Sınav öncesi ve sınavla ilgili bilgi sahibi olmak,

ü  Sınavla ilgili kaygı oluşturacak kişi ve ortamlardan uzak durmak,

ü  Sınav binası yabancı ise sınav gününden önce sınav salonunu gidip görmek,

ü  Sınav salonuna uygun giysiler seçmek,

ü  Sınav öncesi deliksiz bir uyku uyumak,

ü  Sınav kaygısı kabullenilmeli ve bu başarı için kullanılmalı,

ü  Verilen emeğin geri dönüşü olacağı hatırlanmalı kişi kendisine güvenmeli,

Sınav sırasında

ü  Sınav esnasında belli düzeyde gerginlik yaşanması normaldir. Bu durum yanlış yorumlanmamalı ve pozitif düşünülmelidir.

ü  Sınava başlamadan önce yavaş kontrollü birkaç derin nefes alınmalıdır.

ü  Her soru için zaman sınırı belirlenmeli, belirlenen zaman biterse bir sonraki soruya geçilmelidir.

ü  Sorular dikkatlice okunmalı anahtar sözcükler daire içine alınmalıdır.

ü  Öncelikle en rahat cevaplanabilecek sorulardan başlanılmalıdır.

ü  Sınav süresince acele edilmemelidir.

ü  Tüm sorular yanıtlanmaya çalışılmalıdır.

ü  Sınavda diğer öğrenciler gözetlenmemelidir.

 

Sınavdan Sonra

ü  Sınav sonrasında başarısız olunan konular tespit edilip eksiklikler ve yanlış konular üzerinde durulmalıdır.

ü  Bir sonraki sınavda başarılı olmak için neler yapılması gerektiği planlanmalıdır.

ü  Sınavdan sonra çok çalışıldığı için kişi kendini ödüllendirmelidir.

 

 

  

                                         Semra SARAÇOĞLU

                                               Psikolog       

 

K A Y N A K Ç A:

Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığı

 
 
 
 
  • POLİS RADYOSU
  • EDEVLET
  • KURUMSAL EPOSTA
  • POLSAN
  • MALATYA PEKAY
  • POLİS AKADEMİSİ
  • İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
  • BİMER